SunPines VD gästade Lion P/Ö

– Företaget är idag en välsmord maskin, som levererar miljövänlig diesel, berättade David Öquist, VD för Piteåbaserade företaget SunPine, när han gästade Lions Piteå/Öjebyns medlemsmöte.

SunPine har ett 80-tal anställda, en god ekonomisk utveckling och förser marknaden med 150 miljoner liter miljövänlig talldiesel årligen. Talldiesel reducerar koldioxidutsläppen med cirka 90 procent jämfört med vanlig diesel.

SunPines talldiesel utvinns från råtallolja, en restprodukt från pappersbruk som bl.a finns i Piteå.

– Vi har faktiskt större kapacitet i vår fabrik än tillgången på råvara, det vill säga talloljan, konstaterade David Öquist, och underströk samtidigt företagets satsning på jämlika förhållanden inom den idrottsliga världen. En satsning som syns i form av sponsring inom dam- och ungdomsidrott.

Företaget markerar detta intresse med ett tydligt stöd, t ex Piteås fotbollsdamer, Luleå Hockey/MSSK och Pite Elit.

Publicerad i Nyheter