Martins hjälteinsats – en räddare i nöden

K-G Näsström hade det stora nöjet att dela ut livskvalitetspriset till Martin Schultz. Till höger om honom står Gottfrid Olofsson, vars liv hängde på en skör tråd. Foto: Staffan Johansson

Plötsligt hände det – på väg till en hjärtoperation i Umeå ramlade han ihop i bussen. Och lika plötsligt var döden ytterst närvarande. Men efter ett rådigt ingripande av en medpassagerare har Gottfrid Olofsson livet i behåll.
Den rådige var Martin Schultz som belönades med ”Lions livskvalitetspris” i samband med Lions stora loppmarknad.

Det var en dag fylld med förhoppningar. Gottfrid vinkade farväl till hustrun på busstationen för vidare färd till Umeå och det väntade bytet av hjärtklaff. Så långt var allt gott.
Men resan fick ett abrupt slut.
– Jag kommer ihåg att jag klev in i bussen. Därefter blev det mörkt … och om de följande fyra dygnen vet jag ingenting, berättar Gottfrid som mitt i detta kaos hade turen att ha en medpassagerare som visade handlingskraft.

”Mer än en snubbling”
Det var Martin Schultz. Och han har sin bild av den oväntade situationen. Själv var han på väg till Örnsköldsvik för att öva med en renässanstrio.
– När jag vände mig om såg jag en man på knä i mittgången, halvt lutad över ett säte strax framför bussens mittdörr. Troligtvis inget allvarligt, tänkte jag, och började gå framåt för att hjälpa honom.
Fast allvarligt var det. Mycket allvarligt.
Martin igen:
– Blicken var blank och frånvarande, läpparna började bli blå, och då förstod jag att det var mer än en snubbling.

Svårt med tempot
Snabbt beslutades om att ringa 112. Och därifrån undrade operatören om någon av passagerarna var förtrogen med HLR, det vill säga hjärt- och lugnräddning. Tystnad.
Men Martin kände sig kallad, till viss del som en följd av kunskap från livräddningskurser i början av 2000-talet. Nu kom dessa kunskaper till hjälp, låt vara att det naturligtvis är en viss skillnad mellan att trycka ner bröstkorgen på en övningsdocka och en vanlig människa.
– Det svåraste var tempot, menar Martin som fick assistans av en röst i telefonen – en röst som underströk vikten av att fortsätta trycka på Gottfrids bröstkorg till dess ambulanspersonalen var på plats och kunde ta över livräddandet.

Akuten ringde
Slutet blev fint … mycket fint.
Från sjukhusets akutavdelning fick Martin ett samtal där man berättade att Gottfrid levde, och att hjärtat slog på egen hand igen.
– Jag tackar adrenalinet för att jag orkade fortsätta tryckandet, understryker Martin som samtidigt vill passa på att skicka sin tacksamhet till två personer: en tjänsteman i Skåne och rösten från 112.
– Tjänstemannen bestämde att livräddning alltid ska repeteras varje år, oavsett hur många gånger någon genomgått utbildningen. Den andra är den lugna sakliga tenorrösten från 112 som spred trygghet.

Pengar från Lions – och björnkram
För sin rådiga insats belönades Martin Schultz med ”Livskvalitetspriset” och 10 000 kronor vid en ceremoni i samband med Lions stora loppmarknad den 7-8 maj. För priset svarar gemensamt de två Lionsklubbarna i Piteå.
Och vid ceremonin fanns givetvis Gottfrid Olofsson med. Han delade ut en björnkram till Martin och hoppas snart få besked om att få genomföra det efterlängtade klaffbytet.
Om livet efter den omtumlande händelsen i juli 2021 låter det så här:
– Jag har faktiskt inte ändrat livsstil. Men orken kunde förstås vara bättre. Numera blir det kortare promenader, säger Gottfrid som tidigare varit en flitig motionär med bland andra starter i Stockholm maraton.

Staffan Johansson

Gottfrid Olofsson ger Martin Schultz en bamsekram för den livräddande insatsen.