Ungdomlig lägerglädje i Piteå – och applåder för Lions insats

Tummen upp. Det gav en grupp europeiska ungdomar från nio olika länder efter ett ungdomsläger i Piteå som genomfördes i regi av Lions.

– Både vi och ungdomarna hade fantastiska dagar, summerar K-G Näsström, lägeransvarig från Lions klubb Piteå/Öjebyn.

De sexton ungdomarna, i åldrarna 17-20 år, kom från Belgien, Frankrike, Indien, Slovakien, Spanien, Turkiet, Tyskland och Ungern. Inkvartering och bas för lägret var Storstrand.

Ett intensivt och givande program bjöds de unga gästerna.

– Vi hade lyckats sy ihop ett program där mångfalden var tydlig. Och som verkligen uppskattades av ungdomarna, säger K-G Näsström som startade med en guidad tur i Öjeby kyrkstad och besök vid Solandermuséet.

Imponerade

Efter mat och en gnutta sömn styrdes kosan, dag två, mot Smurfit Kappa. Och ungdomarna imponerades stort vid rundvandringen i den mäktiga linerfabriken.

– Vi fick en jättefint mottagande och en kunnig ciceron som berättade om processen från skogsråvare till kvalitetspapper, menar K-G som nästa dag välkomnade ungdomarna till den stora vindkraftparken i Markbygden och även den mäktiga Storforsen.

Uppskattad lektion

En kvällsaktivitet på Fritid & Vildmarksliv stod också på agendan för de vetgiriga ungdomarna. Efter information om samverkan mellan jakt och miljö, var det dags för ett praktiskt avsnitt i den så kallade skjutbiografen. Skjutning på bioduken blev ett uppskattat inslag.

– Men det handlade inte enbart om besök på olika platser i regionen. Ungdomarna ägnade sig åt fiske och bad i älven liksom volleyboll, säger K-G Näsström som gärna vill lyfta fram ovärderliga insatser från Lionsmedlemmar, däribland Rolf Johansson som gav ungdomarna en uppskattad lektion i flugfiskets svåra konst.

Efter den cirka veckolånga lägervistelsen i Piteå, vinkade ungdomarna farväl och tog sikte på Gävle och ortens Lionsklubbar för ett nytt läger.

Staffan Johansson

Ett av utflyktsmålen för ungdomarna och lägerledaren K-G Näsström var Storforsen och de brusande och häftiga vattenmassorna. Foto: Privat