Stellan bjöd på intressant ”fotbollsresa”

Om sitt tränarliv och de många utmaningarna, berättade Stellan Carlsson, lyckosam ledare för Piteås fotbollsdamer när han gästade Lions medlemsmöte i början av februari.

Det är en idag närmast sällsynt ledare som välkomnas av medlemmarna. Fotbollen har varit ständigt närvarande i Stellans 53-åriga liv. Och Piteås fotbollstjejer har fått del av hans gedigna kunskaper i hela tolv år. Jo, ni läste rätt … 12 år! Men det är inte slut än. Den omtyckte tränaren har lovat stanna ytterligare ett par år.

Utmaningar?
Jo, sådana finns det gott om för ett av landets topplag i damallsvenskan. Ett sådant är den geografiska ojämlikheten. Piteå är nämligen idag det enda laget i serien norr om Stockholm. Övriga lag återfinns i Mellan- och Sydsverige. Restid och resekostnader är gigantiska utmaningar.
I ett internationellt perspektiv blir klyftan bråddjup.
Men verkligheten har inte golvat Piteås fotbollstjejer och dess tränarstab med Stellan i spetsen.
SM-guld 2018, Champions Leauge-spel och en respektabel placering på aktuell Europaranking är sannerligen applådvärda framgångar.

Förebilder
I laget finns många duktiga tjejer, som tjänar som utmärkta förebilder för ortens ungdomar. Det är värdefullt när det gäller att hitta och skola in blivande elitspelare.
Lions Club Piteå/Öjebyn bugar och önskar lycka till i årets kommande seriespel.