Lions Barnfond Hjärtat skänker pengar forskning om Barndiabetes typ 1

Lions Barnfond Hjärtat har överlämnat en gåva till forskning om barndiabetes typ 1. Anna Lundwall, ordförande för Barndiabetesfonden i Norrbotten, tog tacksamt emot gåvan av Lions representant Östen Häggström.

Typ 1-diabetes hos barn är en autoimmun sjukdom som leder till att kroppens egen förmåga att producera insulin försämras permanent. Detta innebär att de drabbade måste hantera sjukdomen genom daglig insulinbehandling och noggrann övervakning av blodsockernivåer. Barndiabetesfonden spelar en viktig roll i kampen mot typ 1-diabetes genom att finansiera forskning, sprida kunskap och stödja de drabbade familjerna. Varje år diagnostiseras ungefär 800 barn i Sverige med typ 1-diabetes, vilket understryker vikten av fortsatt forskning och stöd för att hitta nya behandlingsmetoder och potentiellt ett botemedel.