Lions bygger partnerskap med ny viktig målgrupp

– Det här är ett viktigt steg i vårt arbete när det gäller att skapa bättre förutsättningar för ett inkluderande samhälle.
K-G Näsström, Piteå/Öjebyns Lions club, var en av Lions representanter vid Special Olympics Games besöksprogram i Östersund 1-2 mars. Ett evenemang riktat mot personer med intellektuell funktionsnedsättning.

I Sverige finns idag omkring 100 000 medborgare, som återfinns i denna grupp. Nu har Lions Club Sverige ingått ett flerårigt partnerskap med Special Olympics Sverige som bildades 1994, en tydlig viljeyttring från Lions för att skapa förståelse för behoven inom det här området.

Betydande vinster
Företrädare från Mittuniversitetet i Östersund berättade om stora vinster för såväl individer som samhälle när det gäller ökat fokus och insatser på personer med intellektuell funktionsnedsättning. Regelbunden träningen lyftes fram som extra värdefull. Det handlar om att idrott ger fysisk hälsa, ökat självförtroende och inte minst nya vänner. Dessutom minskas förekomsten av isolering, passivitet och depression.

Uttagning till World Games
Special Olympics Games i Östersund lockade 150 deltagare, fördelade på tre idrotter: alpin skidåkning, längdskidor och innebandy. Spelen utgjorde samtidigt en officiell uttagnings-tävling till Special Olympics World Games som avgörs i italienska Turin 2025.

K-G Näsström från Piteå informerade om Lions arbete vid besöket i Östersund.
Foto: Staffan Johansson

Innebandy var en av tre tävlingar vid Special Olympics Games. Foto: Staffan Johansson

Musikaliska inslag förgyllde invigningen. Foto: Staffan Johansson