Åsa berättade om kommunala utmaningar

Hur får kommunen in tillräckligt med pengar? Och hur ser prognosen ut för de kommande åren?
Om detta och många andra intressanta inslag i den mångfacetterade verksamheten, berättade Piteå kommuns chefsekonom Åsa Öberg vid Lions medlemsmöte.
Åsa gav inledningsvis en inblick i den situation som de senaste åren varit högst kännbar för den kommunala verksamheten. Kriget i Ukraina, pandemin, andra oroshärdar och på detta ett onormalt
inflationstryck, har satt ekonomin under starkt tryck.
– Pengar som plötsligt blivit mindre värda och därmed gjort de dyrare att köpa varor, har påverkat oss. Och det kommer att ta tid att reparera, sade Åsa, en av kommunens 4 100 medarbetare.
Kommunens budget omspänner 3,6 miljarder kronor, pengar som kommer från kommunalskatt, generella bidrag och intäkter från de kommunala verksamheterna.
Vem förbrukar då mest av pengabörsens innehåll?
Jo, hela tre fjärdedelar av kommunkakan förbrukas av två nämnder: socialnämnden samt barn- och utbildningsnämnden.
Utmaningar? Åsa Öberg nämnde det låga barnafödandet och möjligheterna att attrahera arbetskraft.
– Ekonomin, visst, men det svåraste är att få tag i folk. Vi ser några svåra år framför oss, konstaterade hon och avslutade den uppskattade informationen med följande:
– Jag tänker så här; det tar tid, men det finns hopp!