Loppishelg gav mersmak

Öppningsdags. Staffan Bergström (i mitten) går igenom helgens loppisschema tillsammans med Ulf Åström (t v) Stig Olsson och Karl-Erik Hedlund. Foto: K-G Näsström

Äntligen! Efter strikta restriktioner i spåren av covidpandemin, tog Lionsklubbarna i Piteå ett gemensamt beslut att återigen öppna portarna för loppis.

– Ett ögonblick vi längtat efter i flera månader, ja faktiskt längre, menade nöjda företrädare för de två Lionsklubbarna inför ”nystarten”.

Fyndvagn
Nystarten på loppis genomfördes dagarna 13-14 november i Munksund Folkets Hus. Lokalen medgav dock endast ett mindre urval av loppisobjekt.

– Utrymmet var förstås en begränsande faktor vid en jämförelse med vårt traditionella stora loppis och urvalet blev därmed något komprimerat. Men vi hade bland annat plockat ihop möbler, konst, mattor och lampor. Dessutom placerades en fyndvagn i anslutning till lokalen, konstaterade Staffan Bergström från Lions Piteå/Öjebyn och Leif Lidman, Lions Piteå.

Redo att ta emot loppisbesökare. Från vänster Lars Jonsson, Bengt-Sture Skånehult och Lennart Espling. Foto: K-G Näsström

Belåtna
Efter stängningen söndag eftermiddag kunde de två Lionsklubbarna gemensamt och belåtet summera såväl ett positivt besöksintresse som penninginflöde – pengar som nu oavkortat kan användas i den viktiga och uppskattade hjälpverksamheten.

Loppisfynd. Smått trevande började lokalen fyllas med besökare sugna på loppisfynd. Foto: K-G Näsström