Ingela belönades med Lions livskvalitetspris

Hon har kämpat … och fortsätter att kämpa för sin dövblinda dotter.
För denna glöd belönades Ingela Lindberg med Lions kvalitetspris i samband den välbesökta loppmarknaden, anordnad av ortens två Lionsklubbar.

Medierna har det senaste halvåret lyft fram dövblinda Evelina Lindbergs situation. Detta efter ett kommunalt beslut om indragning av hennes ledsagarstöd. Beslutet innebär att hon ska klara sig med vanlig hemtjänst, vilket innebär kraftiga begränsningar i vardagslivet, bland annat sociala kontakter.
Evelina är döv sedan födseln och synskadan har successivt försämrats och inneburit inskränkningar i tillvaron.
– Fram till gymnasienivå pågick denna försämring och därefter blev taktilt teckenspråk ett måste för att klara vardagen, berättar mamma Ingela som noterat ett starkt engagemang för Evelina som spritt sig över hela Sverige.
Idag är det mamma Ingela och en kompis till Evelina, som också är döv, men inte helt blind, som med sina taktila kunskaper utgör ett stöd i vardagen.
I väntan på ett beslut i kammarrätten fortsätter Ingelas kamp för sin dotter. Något som uppmärksammats av de två Lionsklubbarna i Piteå.
Vid den välbesökta loppmarknaden, som genomfördes 11-12 maj, fick Ingela motta Lions Livskvalitetspris innefattande en prischeck på 10 000 kronor. Så här löd motiveringen:
”Under året har fallet Evelina med stort engagemang påverkat personer som bor och lever i Piteå. Det finns en person som inte har gett upp om att det kommer att bli ett rätt beslut som ska fattas, men under tiden måste livet gå vidare. Detta har på ett mycket förtjänstfullt sätt visats av Evelinas mor Ingela Lindberg. Därför är det med stor glädje att vi från Lionsklubbarna i Piteå delar ut vårt Livskvalitetspris till Ingela Lindberg.”

Lions representanter Anders Wiberg (t v) och Tommy Sundqvist delade ut priset till Ingela Lindberg.
Foto: Staffan Johansson

Redan halvtimmen för öppning var kön av köpsugna påtagligt lång.
Foto: Staffan Johansson

Lions stora loppmarknad är ett lockande evenemang med tusentals besökare. Foto: Staffan Johansson