Lionspengar ett välkommet stöd till cancerforskningen

Lionsklubbarna i norra Sverige fortsätter oförtröttligt med sitt stöd till cancerforskning.
I samband med en informationsdag som genomfördes vid cancercentrum i Umeå, överlämnade Lionsklubben Piteå/Öjebyn en gåva på 50 000 kronor.

Det är ett omfattande och framgångsrikt arbete som utförs vid cancercentrum. Ett arbete som på ett tydligt sätt välkomnar stödet från Lionsklubbarna.
Ett mått på detta stöd är gåvobeloppet från starten 1965. Det handlar om en kvarts miljard kronor.
Och givmildheten fortsätter.
Vid informationsdagen överlämnade nio av Lionsklubbarna i norr en imponerande gåva på 660 000 kronor.
­­– Vi är mycket, mycket tacksamma för allt det arbete ni utför i Lionsklubbarna, vilket ger oss möjlighet till forskning och vårdutveckling vad gäller cancersjukdomar.

Roger Henriksson, professor och ett välkänt ansikte inom cancerforskningen, konstaterade bland annat att svensk cancervård står sig utomordentligt bra i internationell jämförelse, och att framtiden ser ljus ut … även i norra Sverige. Överlevnad och livskvalitet visar en ”fantastisk utveckling”.
Omkring 600 000 personer, som har haft eller har en cancersjukdom, lever idag. Och ofta ett gott liv.
Efter tio år lever sju av tio drabbade.
Till de mest frekventa cancersjukdomarna hör bröst- och prostatacancer. Här bör även konstateras att fler unga (under 50 år) idag drabbas av cancer, företrädesvis bröstcancer.
Varför får vi då fler cancerfall? Jo, några orsaker är: vi blir fler äldre, vi lever på ett felaktigt sätt och vi har fått en bättre diagnostik. Rökning och alkohol är negativa faktorer.
Roger Henriksson igen:
– Tidig upptäckt är mycket viktig för en positiv utveckling inom cancervården. Vi har redan idag en bred kunskap, men vet förstås inte allt, och därför behövs betydande forskningsinsatser.

Inbjudna representanter från Lionsklubbarna i norra Sverige fick ta del av guidade visningar och kunskapsgivande information när det gäller de resurser som Cancercentrum förfogar över. Lions representanter fick exempelvis intressanta visningar av forskningslaboratoriet, strålbehandlings-enheten och aktivitetscentret Oasen i patienthotellet Björken.
Vid alla dessa enheter gavs tydliga uttryck för det uppskattade stödet från Lions. Denna dag hade Lions i norr nöjet att överräcka 660 000 kronor, ett välkommet bidrag för den angelägna forskningen.

Staffan Johansson

Staffan Bergström (till höger i bild) överräckte gåvan till Jan-Petter Olsson och Britta Olsson, representanter för Lions cancerforskningsfond i Norr. Foto: Staffan Johansson