Lionsklubbar i gemensam insats för Skelleftesjukan

Almanackan har gjort sitt. Nu väntar ett annat upplägg för insamling av pengar till forskningen kring Skelleftesjukan.
– Båda klubbarna i Piteå är överens om ett nytt upplägg, säger en förhoppningsfull Lennart Nordmark, medlem i Lions Piteå.

Under fyra decennier har en almanacka bidragit med betydande penningsummor till FAMY Norrbotten, föreningen som informerar och bidrar med ekonomiska medel för att lyfta forskningen kring Skelleftesjukan ytterligare ett steg.
Ett tydligt mått på det ekonomiska tillskottet, ges av Christer Olsson, också medlem i Piteå Lions:
– Det senaste decenniet har vi samlat in cirka 1,3 miljoner kronor, pengar som alltså bidrar till viktiga forskningsinsatser.

Men penninggåvorna har pågått betydligt längre.
Christer Olsson igen:
– Utgivningen av vår almanacka startade redan i mitten av 1980-talet, närmare bestämt 1984. Det handlar med andra ord om 41 utgåvor, som bidragit till att stödja forskningen.
Omkring 3 800 exemplar har årligen trycks upp och distribuerats.
– Eftersom några stora företag på orten varit tunga och välkomna inköpare av almanackan, har vi fått ett bra ekonomiskt resultat som i slutändan gynnat forskningen kring Skelleftesjukan, konstaterar en nöjd Lennart Nordmark.

Nu blåser det emellertid andra vindar. Det har blivit allt svårare att sälja almanackan till företag och privatpersoner. En bidragande orsak är de smarta telefonerna och all den information dessa rymmer. Bilder med historisk klang, som varit omtyckta och där Leif Lidman haft en ledande roll, räcker inte längre.
Och vad gör man då…?
Jo, man satsar på lotter. Tillsammans med den andra Lionsklubben på orten, Lions Piteå/Öjebyn, ska 7 000 lotter ut på marknaden för att nå hugade köpare.
Målet för den gemensamma Lionsinsatsen är ett resultat på drygt 100 000 kronor, pengar som oavkortat är destinerade FAMY Norrbotten och Skelleftesjukan.

Staffan Johansson

Almanackan ut och lotter in. Lionsklubbarna i Piteå, här representerade av från vänster Staffan Johansson, Leif Lidman och Lennart Nordmark tillsammans med Susanne Berglund, FAMY, hoppas mycket på kommande insamling för Skelleftesjukan. Foto: Lions